Få opp klimatrøkket i sosiale medier i sommer – skriv om vår tids viktigste sak, og bli med i konkurransen om å kåres til Årets klimablogger!
Hvem kan være med?
Alle bloggere som støtter Klimavalg 2013s faglige og politiske grunnlag:
http://klimavalg2013.no/faglig-grunnlag/
http://klimavalg2013.no/hva-vil-vi-2/
Hvordan du deltar
Meld deg på til konkurransen ved å sende en mail til iselin.fergestad@gmail.com, så er det bare å begynne å skrive om klima! Tema er helt fritt: Klimavitenskap, gode klimavalg i hverdag og jobb, personlige refleksjoner, politisk kommentar, grønn mote, reiseskildringer om effektene av klimaendringene … Det viktigste er at du gjennom bloggen din er med og hever stemmen for å få klima ”ut til folket”!
Hver skribent markerer bloggen sin med #hevstemmen. Hevstemmen.no får en konkurranseblogg der gode poster synliggjøres jevnlig. Hevstemmen.nos redaksjon holder telling på antall #hevstemmen-bloggposter.
Premiering
Hovedpremie: Årets klimablogger, den bloggeren som fram til 24. august har klart å skape mest oppmerksomhet rundt klimasaken ved å nå ut til nye grupper, vinner: 1) økonomisk støtte til videreutvikling av bloggen (forbehold om sponsoravtale) 2) medieoppmerksomhet i en stuntpreget/medievennlig kåring med musikere/underholdning. 3) hvis vi får en tv-kanal til å satse på dette – en ”klimareise Norge rundt” sammen med en kjent tv-profil for å høre hva folk mener om klimasaken.
Ekstrapremie: Av de ti bloggene der hashtagen #hevstemmen er brukt flest ganger, velges de tre beste blogginnleggene av en profilert jury. Premien for de beste blogginnleggene om klima er utgivelse i en stor artikkelsamling som utkommer medio august, Hev stemmen! En klimaguide til Oilstat (redaktører: Jostein Gaarder, Gunhild Stordalen, Pål Prestrud, Lan Marie Nguyen Berg, Frode Fanebust, Aleksander Melli).
Bloggemaraton
Bloggekonkurransen kulminerer i en 42,195 timer lang bloggeinnspurt som begynner to dager før 24. August. Bloggemaratonen foregår slik at alle deltakerne i konkurransen blir med på et ekstra løft for 24. august ved å blogge ekstra mye om klima i to dager, og oppfordre andre til å gjøre det samme. Maratonen (og dermed 24. august-aksjonen) får mediefokus ved at premien utdeles 24. august av en kjent kulturprofil, samt at en gruppe på for eksempel 50 bloggere samles fysisk i Oslo og andre byer i et egnet lokale, og blogger om klima hele dagen/natten før.
Bloggekonkurransens mål
- Gjøre Hev stemmen til en ”snakkis” før Stortingsvalget.
- Oppdage og fremheve gode blogger, som igjen vekker oppmerksomhet for 24. August, Klimavalg 2013 og hevstemmen.no.
- Stimulere til faktaformidling om klima i digitale og trykte medier.
- Engasjere folk til å lage egne aksjoner og prosjekter rundt om i landet 24. august.
- Nå ut til grupper utenfor ”klimamenigheten” – også norske politikere!