Invitasjon til en bloggekonkurranse om klima (test)

Få opp klimatrøkket i sosiale medier i sommer – skriv om vår tids viktigste sak, og bli med i konkurransen om å kåres til Årets klimablogger!

 

Hvem kan være med?

Alle bloggere som støtter Klimavalg 2013s faglige og politiske grunnlag:

http://klimavalg2013.no/faglig-grunnlag/

http://klimavalg2013.no/hva-vil-vi-2/

 

Hvordan du deltar

Meld deg på til konkurransen ved å sende en mail til iselin.fergestad@gmail.com, så er det bare å begynne å skrive om klima! Tema er helt fritt: Klimavitenskap, gode klimavalg i hverdag og jobb, personlige refleksjoner, politisk kommentar, grønn mote, reiseskildringer om effektene av klimaendringene … Det viktigste er at du gjennom bloggen din er med og hever stemmen for å få klima ”ut til folket”!

Hver skribent markerer bloggen sin med #hevstemmen. Hevstemmen.no får en konkurranseblogg der gode poster synliggjøres jevnlig. Hevstemmen.nos redaksjon holder telling på antall #hevstemmen-bloggposter.

 

Premiering

Hovedpremie: Årets klimablogger, den bloggeren som fram til 24. august har klart å skape mest oppmerksomhet rundt klimasaken ved å nå ut til nye grupper, vinner: 1) økonomisk støtte til videreutvikling av bloggen (forbehold om sponsoravtale) 2) medieoppmerksomhet i en stuntpreget/medievennlig kåring med musikere/underholdning. 3) hvis vi får en tv-kanal til å satse på dette – en ”klimareise Norge rundt” sammen med en kjent tv-profil for å høre hva folk mener om klimasaken. 

 

Ekstrapremie: Av de ti bloggene der hashtagen #hevstemmen er brukt flest ganger, velges de tre beste blogginnleggene av en profilert jury. Premien for de beste blogginnleggene om klima er utgivelse i en stor artikkelsamling som utkommer medio august, Hev stemmen! En klimaguide til Oilstat (redaktører: Jostein Gaarder, Gunhild Stordalen, Pål Prestrud, Lan Marie Nguyen Berg, Frode Fanebust, Aleksander Melli).

 

Bloggemaraton

Bloggekonkurransen kulminerer i en 42,195 timer lang bloggeinnspurt som begynner to dager før 24. August. Bloggemaratonen foregår slik at alle deltakerne i konkurransen blir med på et ekstra løft for 24. august ved å blogge ekstra mye om klima i to dager, og oppfordre andre til å gjøre det samme. Maratonen (og dermed 24. august-aksjonen) får mediefokus ved at premien utdeles 24. august av en kjent kulturprofil, samt at en gruppe på for eksempel 50 bloggere samles fysisk i Oslo og andre byer i et egnet lokale, og blogger om klima hele dagen/natten før.

 

Bloggekonkurransens mål

  1. Gjøre Hev stemmen til en ”snakkis” før Stortingsvalget.
  2. Oppdage og fremheve gode blogger, som igjen vekker oppmerksomhet for 24. August, Klimavalg 2013 og hevstemmen.no.
  3. Stimulere til faktaformidling om klima i digitale og trykte medier.
  4. Engasjere folk til å lage egne aksjoner og prosjekter rundt om i landet 24. august.
  5. Nå ut til grupper utenfor ”klimamenigheten” – også norske politikere!

 


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *