Intervju med vår talsperson denne uken: Erik Heisholt


Uke 11

”Erik Heisholt er kreativ leder i reklamebyrået TBWA, og en av Norges mest premierte reklamefolk. Han er rådgiver og deltaker i Norsk klimanettverk. TBWA\OSLO er en del av den internasjonale byråkjeden TBWA, et av verdens 10 største byrånettverk med 291 kontorer i 77 land og ca. 11.000 medarbeidere. TBWA er de siste årene blitt kåret til verdens beste byråkjede og beste kreative byråkjede av en rekke ledende internasjonale fagmiljøer.”

Når gikk det opp for deg at du måtte engasjere deg i klimasaken?
Det er vanskelig å si eksakt – det er summen av så mye. Men jeg fikk et støkk da jeg var i Chongching , en av Kinas største byer, for noen år siden og så hvordan elven, skogen, husene og menneskene var påvirket av et monster av smog og farbrikkrøyk. Ellers var det avgjørende å bli far – hvilken verden skal døtrene mine vokse opp i?

Hvilke ting gjør du i hverdagen for et bedre klima?
Jeg kjører kollektivt så ofte jeg kan, og bilen står mye stille hjemme i gata mi. Vi prøver å være flinke når det gjelder å spare på energibruk hjemme. Jeg flyr mye mindre med jobben enn jeg pleide, og tar heller telefonkonferanser.

Hva er du mest redd for å miste?
Jeg er mest redd for å miste en tilværelse der det har vært en selvfølge at de kommende generasjoner har en sunn verden å vokse opp i.

Du får 10 prosent av oljefondet til disposisjon. Hva bruker du det til?
Investerer alt i forskning/tiltak for å finne frem til alternative energikilder som verden kan leve med.

Knus en klimamyte!
Litt vanskelig. Men jeg ble skjelt huden full ut på internasjonale blogger for noen år siden da jeg lagde en kampanje for WWF som påstod at isbjørnen var i fare fordi isen på nordkalotten smeltet. Det var bare naturlige svingninger i klimaet, og ikke menneskeskapt, fikk jeg høre fra (spesielt) canadiske sinnatagger. Isen smeltet ikke i det hele tatt, den. Den påstanden kan vel knuses?

Hvordan tror du verden er om ti år?
Jeg tror bevisstheten rundt klimaspørsmålene står sterkere hos enkeltmennesket, slik at de både gjør det kan selv, og legger mer press på politikere. Det har gått opp for flere at ”jeg må faktisk gjøre noe”.

Hva eller hvem utgjør den største trusselen for klimaet i dag?

Det første man tenker på er jo fabrikkene i Kina, eller noe slikt. Men jeg vil faktisk si at folks likegyldighet og giddalaushet er den største trusselen. Hvis millioner av mennesker reiser seg over hele verden med brennende engasjement, våkner politikerne og bedriftseierne. Ikke før.

Har du et spørsmål til Jens Stoltenberg?
Du har en historisk mulighet til å gjøre reelle omveltninger når det gjelder norsk klimapolitikk. Når har du tenkt å begynne?

Nevn en klimalov du gjerne ville følge?
Skattefradrag for månedskort på kollektivt.

Etter København, hva nå for den voksende klimabevegelsen?
Tror det blir viktig at man kan enes om noen meget enkle budskap for å mobilisere folk flest, de store massene – ikke bare de som har et naturlig anlegg for å engasjere seg.

Hvorfor ville du være talsperson for Norsk klimanettverk?
Som reklamemann så sitter jeg på erfaring og kunnskap som går på dette med å forenkle et viktig og komplisert budskap, omforme det slik at det engasjerer folk flest. Jeg tror den kreative kommunikasjonsbransjen kan spille en meget stor rolle i klimakampen, og jeg håper at det at jeg synliggjør mitt engasjement, kan være med på at andre stiller opp også.

< Tilbake til bloggens hovedside

1 kommentar til “Intervju med vår talsperson denne uken: Erik Heisholt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *